JERUSALEM
DEN STORE
KONGENS BY
Se, jeg
gjør Jerusalem til en tumleskål for alle folkene rundt omkring;…Og det skal skje på den dag at jeg vil gjøre
Jerusalem til en stein å løfte på for alle folkene; alle som løfter
på den, skal såre seg selv. Ja, alle jordens hedningefolk skal samle seg mot
det. Sakarias
12,2:3
Så sier Herren: Jeg
vender tilbake til Zion og vil bo i
Jerusalem, og Jerusalem skal kalles den trofaste stad, og Herrens,
hærskarenes Guds berg det hellige berg. Sakarias
8:3
|
Kampen om Jerusalem
Israels
evige, udelelige
hovedstad
-
Værvarslingen opererer med to
uttrykk: Varslet for dagen og for det kommende døgn. Og
langtidsvarslet.
-
Vi mennesker lytter til fagfolket,
meteorlogene - og søker også å tyde tegn på himmelen og i naturen
for å vite hvordan vær og forhold måtte bli. I dag, i morgen - og
på lang sikt.
-
Slik er det. Og slik var det i den
tid da Herren vandret blant oss. Beskrevet bl.a. i Matt 16:2-3:
Når det er blitt aften,
sier dere: Det blir godt vær, for himmelen er rød; og om
morgenen: I dag blir det uvær, for himmelen er rød og mørk.
Himmelens utseende vet dere å tyde, men tidenes tegn kan dere ikke
tyde.
Denne artikkel skrives i år 2008.
Mens forhandlinger fortsatt pågår mellom staten Israels ledere - og ledere
for arabere bosatt der, de
såkalte palestina-araberne.
Slik jeg tolker signalene som sendes ut,
så trekker det opp til uvær og storm på verdenshimmelen over
Jerusalem og over Israels folk og land. Dette også som et resultat
av all den løgn som er og blir servert fra arabisk/islamsk hold om hvor
"hellig" Jerusalem er også for dem.
Det er verd å merke seg at Jerusalem ikke er nevnt en eneste gang i
Koranen.
Mens vi finner den nesten 1000 ganger nevnt og beskrevet i Bibelen.
Dette er et faktum som ingen kan benekte.
Disse sidene kommer jeg tilbake til i
artikkelen. Men henleder allerede nå til to avsnitt i Bibelen som
forteller noe om det stormvær jeg nevnte over. Fulgt av to som
bekrefter at "bakom skyen er himlen alltid blå". Les Sak 12:2-3, Joel
3:21 og Jes 2:3 og Sak 8:3.
DANIELS INNSYN OG UTSYN
Bibelens Daniel var en av dem som var opptatt med "værmeldinga". Med
tidenes tegn, om du vil. Og i Daniel 9 får vi et talende eksempel på
hvor våken han var i forhold til dette å tyde tidenes tegn.
Til å forstå hva Herrens vilje er, for å si det med uttrykket
i Ef 5:17. Når vi ber Fader vår, ber vi om at Herrens vilje må
skje, i Himmelen og på jorda. Viktig er det derfor at vi i noen grad
FORSTÅR, VET - hva denne vilje konkret innebærer.
Profeten Daniel levde i Babylons religiøse mørke, hundrevis av
år for Frelseren, Yeshua (Jesus) ble født. Men han kjente De hellige
skrifter, profetordet som liknes med et lys som brenner på et mørket
sted. Og når han skriver, og deler "dagboka" si med oss,
så får vi et innblikk både i hans eget liv og hans forhold
til Den allmektige Gud - OG til det "værvarsel" han som Herrens
"meteorolog" formidler. For samtid og for framtid.
Daniel hadde lagt merke til noe i bøkene, skriver han.
Herlig med mennesker som legger merke til noe i "bøkene"
(Vår Bibel består av 66 "bøker"). Han avdekker både sin
erkjennelse av egen tilstand , sitt folks (jødenes) tilstand-
og sin tiltro til Guds evige trofasthet,
formidlet også i urokkelige løfter. Dypest sett altså, en påminnelse
om at det er Guds ære som står på spill. Og i denne
sammenheng, knyttet til den by, den helligdom og det folk
som er kalt
med ditt navn:
Jerusalem, templet der - Israels folk jødene. Så konkret er Ordet.
Og husk Herrens eget ord, også i denne sammenheng: Skriften
kan ikke gjøres ugyldig. Joh 10:35.
For sikkerhets skyld - vi leser det aktuelle avsnittet i
Dan 9:15-19.
Understrekingene er det jeg som har gjort:
15 Og nå, Herre vår Gud, du som førte ditt folk ut av
Egyptens land med sterk hånd og gjorde deg et navn, som det er på
denne dag! Vi har syndet, vi har vært ugudelige.
16 Herre! La etter alle dine rettferdige gjerninger din vrede og
harme vende seg bort fra din stad Jerusalem, ditt hellige berg!
For på grunn av våre synder og våre fedres misgjerninger er
Jerusalem og ditt folk blitt til spott for alle dem som
bor omkring oss.
17 Hør nå, vår Gud, på din tjeners bønn og hans ydmyke begjæringer
og la ditt åsyn lyse over din ødelagte helligdom – for din
egen skyld, Herre!
18 Vend, min Gud, ditt øre hit og hør! Opplat dine øyne og se våre
ruiner og staden som er kalt med ditt navn! For ikke på våre
rettferdige gjerninger grunner vi våre ydmyke begjæringer, som vi
bærer frem for ditt åsyn, men på din store barmhjertighet.
19 Herre, hør! Herre, forlat! Herre, gi akt og gjør det og dryg ikke
– for din egen skyld, min Gud! For din stad og ditt folk
er kalt med ditt navn.
NAVNET
OG STEDET - OG TRADISJONEN
Kjært barn har mange navn, sier vi ofte. Så også om Jerusalem. Og
for bedre å forstå alt det som knytter seg til Guds plan og vilje
med denne byen, gjør vi vel i å bli bedre kjent nettopp med dens
ulike navn. I følge jødenes Midrash, skal den ha i alt 70 slike. Men
her nøyer vi oss med å nevne noen av benevnelsen gitt i Bibelen.
Jerusalem,
Yerushalayim på hebraisk, er etter all sannsynlighet sammensatt av
yarah, som betyr peke eller lære. Og shalam eller
shalem - som betyr fred. Med andre ord, et sted der man lærer
fred, ET FREDENS STED.
Dessuten:
Jerusalem er identisk med Moriah (som betyr sett av Gud)
Jebus
Zion
Herren, vår rettferdighet. Jer 33:16.
Den store konges stad. Salme 48:1 og Matt 5:35
Den trofaste by. Sak 8:3
Lovsang på jorda. Jes 62:7
Herrens trone. Jer 3:17
Herren er der. Esekiel 48:35
De helliges leir og den elskede stad. Åpb 20:9
Og i - og etter fredsriket, verdenshovedstaden
Ir Hakodesh = Den Hellige Stad. Åpb 21:2 og 10
I
Salme 125, 2 leser vi at rundt omkring Jerusalem er det fjell, og
Herren omhegner sitt folk fra nå av og inntil evig tid. (Det må
være et underlig vers å lese for "erstatningsteologene"). Byen
ligger i hjertet av Judeafjellene, vannskillet mellom de fruktbare
slettene og Judea-ørkenen. Den er bygd på fire åser. Den helligste
er Moriah, tempelfjellet 744 meter over havet. Noe lavere altså enn
nærliggende og tilstøtende Oljeberget. Byen er omkranset av tre
daler: Kidron, Refaim og Hinnom. Og sammen med Tempelberget
danner disse den hebraiske bokstaven Shin, første bokstav i
Gudsnavnet Shadai (1Mos 17:1), sier rabbinere.
Når
jødene tre ganger daglig henvender seg til Gud i bønn, vender de seg
mot Jerusalem.
Når de takker for maten, nevner de navnet på byen.
Når de feirer påske, avsluttes påskemåltidet med "neste år i
Jerusalem".
Når de ber ved avslutningen av den store høytidsdagen Yom-Kippur
(Forsoningsdagen) , nevner de Jerusalem.
Likeså står den sentralt under den årvisse sørgedagen Tisha B'Av til
minne om ødeleggelsen av det første og det annet tempel.
Når de feirer bryllup, knuses det et glass til minne om Jerusalem,
også med henvisning til Salme 137: 5: Glemmer jeg deg
Jerusalem....
Og når de bygger hus, lar de et lite felt på veggen være
"uferdig" - til minne om Jersusalem!
JERUSALEM I BIBELEN
Jeg har allerede nevnt at
byen og stedet er omtalt nesten 1000 steder i Bibelen. Bare navnet
Jerusalem finner jeg (Databibelen!) 773 steder. I tillegg kommer
altså alle de andre benevnelser på denne Guds utvalgte stad.
Første gang nevnes den i 1Mos 14:18: Og Melkisedek, kongen i
Salem, kom ut med brød og vin; han var prest for den høyeste Gud.
Bekreftet og utdypet i Hebr 7:1: For denne Melkisedek, konge
i Salem, den høyeste Guds prest, han som gikk Abraham i møte da han
vendte tilbake fra sin seier over kongene, og som velsignet ham.
Siden finner vi stedet i 1Mos 22, Moriah land (Tempelberget) - dit
Abraham går for å ofre sin sønn Isak.
Noen jødiske rabbinere hevder dessuten at det var hit Isak gikk for
å ha en stille bønnetime da han ventet på sin tilkomne brud Rebekah.
Og at det også var på dette sted at Jakob hadde sin drøm om
Himmelstigen.
Siden finner vi stedet omtalt i Josva 10. Da i forbindelse med
amoritter- og Jerusalem-kongen Adoni-Sedeks alliansekamp mot Josva
og Israels barn. Det er verd å merke seg at universets allmektige
Gud grep inn den gang - for å sikre seieren til sitt folk (vers 3).
Og så, ett tusen år før Frelserens fødsel, skjedde det at det ble ny
kamp om Jerusalem. Den gang var det jebusittene som hadde
herredømmet over den. -Du kommer aldri inn her, sa de i sitt
overmot. Men med sangeren kan vi si: For HANS VILJE må dog alle
fiender til jorden falle! For i 2.Sam 5:7 leser vi: Men David
inntok likevel Zions borg, det er Davids stad.
Arkeologene sier at den opprinnelige kananittiske byen og Davids
by var lokalisert i det som nå er en arabisk landsby Silwan, noen få
meter sør for de "moderne" murene til Gamlebyen i Jerusalem.
Så kan du i 2.Sam 24:18 lese at David faktisk KJØPTE treskeplassen
på Moriah-fjellet der Templet siden ble bygd (I Krønikerboka
betegent som Ornans treskeplass, 1Krøn 21:15-28). Israel har faktisk
skjøte på dette området der den gullforgylte muslimske klippemoskeen
står i dag!
Det var her på
Moriah-fjellet at Davids sønn Salomo bygde templet, Beit HaMikdash.
Og det var tempelruinene på dette sted i denne by at profeten Daniel
vendte seg når han flere hundre år seinere bad til Himmelens Gud.
Slik det så vakkert beskrives i Dan 6:11: Han hadde i sin sal
åpne vinduer som vendte mot Jerusalem, og tre ganger om dagen bøyde
han sine knær med bønn og lovprisning for sin Guds åsyn...
Babylonerne
hadde lagt templet i grus. Men Herrens øye våket over Jerusalems
ruiner og over dem som i utlendighet satt gråtende ved Babylons
elver når (husk "den gang da, hver gang når!)
når de kom Zion i hu. Salme 137:1. Og etter smertefulle og
dramatiske år i Babylon og perseriket, fikk så jødene lov å vende
tilbake igjen. For nok en gang å bygge opp templet, byen og landet.
(Bildet til venstre er modell av templet, utstilt i tunnelen under
Tempelberget)
Leser du Neh 4:6-8, ser
du at kampen om Jerusalem på mange måter har vært en evig kamp (mine
understrekinger): Så bygget vi da på muren, og hele muren ble
satt i stand til sin halve høyde, og folket hadde godt mot på
arbeidet. Men da Sanballat og Tobias og araberne og ammonittene og
asdodittene hørte at vi holdt på med å utbedre Jerusalems murer,
og at revnene tok til å fylles, ble de meget vrede. Og de
sammensvor seg alle om å komme og stride mot Jerusalem og
hindre folket i dets arbeid.
Det var dette gjenreiste templet Aleksander den
store lot stå da han erobret Israel i år 332 f.Kr. Det var
dette templet Antiokus IV prøvde å "hellenisere" og vanære (175 f.Kr)
Det ble renset igjen av maccabeerne 11 år etter. Siden invadert av
romerne - og, på Romas nåde, forskjønnet under Herodes den store
fram til tiden da Frelseren ble født.
Det
fortelles om keiser Napoleon da han vandret i Paris gater på en av
jødenes sørgedager Tisha B'Av. Idet de
passerte en synagoge, hørte de klagesangen derfra. Napoleon ville
vite hva de gråt for. Og fikk til svar at de klaget over tapet av
Templet. -Hvorfor er ikke jeg informert om dette? ville han
vite. -Når skjedde dette? Og fikk til svar at de hadde mistet
Templet på denne datoen for 1700 år siden.
Det fortelles at Napoleon stod stille - og sa: Et folk som så lenge
har sørget over tapet av Templet sitt vil visselig overleve til å se
det gjenbygd!
---
Det kan godt tenkes at artikkelen vil bli ytterligere supplert eller
endret. Det avhenger både av (prioriteringa av) tida jeg har til
rådighet. Og det lys som Herren måtte gi under veis. Takk for din
interesse!
Husk å
be om fred for Jerusalem!
Tor
Marius Gauslaa
Flere
artikler finner du ved å
klikke her
- eller her
http://www.jerusalempedia.com/
Shalom
fra
Evangelisk informasjonsforetak. Tor Marius Gauslaa,
Lofthus 6, 4790 Lillesand
Mobil 90 65 64 27
Org. No. 974 341
557
E-post:
klikk her
|